کارگاه آموزشی (یا در استفاده کمتر: کارسوق) و به معنی یک دورهٔ آموزشی کوتاهمدت دربارهٔ موضوعی خاص است. به عبارت دیگر کارگاه آموزشی (workshop) جلسه (یا جلساتی) برای آموزش تکنیکها، اصول و مهارتهای در یک زمینهٔ تخصصی است.
کارگاههای آموزشی در ایران
حدود بیست سال است که موضوع کارگاههای آموزشی در ایران (به ویژه در حوزه دانشگاهی و در حوزه کسب و کار) بصورت جدی مورد توجه اساتید و مخاطبین قرار گرفته است که شاید دلیل اصلی آن ایجاد فضای شبه رقابتی در حوزه کارجویی (برای دانشجویان) و در حوزه کسب و کار (برای شرکتهای خصوصی) می باشد.
برگزارکنندگان کارگاههای آموزشی معمولاً اساتید دانشگاه و یا افرادی هستند که بصورت حرفه ای در حوزه آموزش فعالیت می کنند. البته در برخی موارد نیز مدیران و کارشناسان نیز اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت یا پرزنت هایی در سمینارها و همایش می نمایند که عمدتاً رویکرد برندسازی شخصی (Personal Branding) دارد.
کارگاه تجربه (Experience Workshop) چیست؟
کارگاه تجربه نوعی از کارگاه آموزشی است که عمدتاً برای فعالین در حوزه کسب و کار، مدیران و کارشناسان برگزار می شود و عمدتاً دارای چند ویژگی ممتاز می باشد:
- تسلط استاد بر موضوع بصورت تجربی
- همگونی مخاطبین (مثلا در یک جایگاه شغلی مشابه باشند یا در کسب و کارهای مشابه فعالیت نمایند)
- حضور فعال مخاطبین در کارگاه
- ایجاد فضای تبادل تجربیات میان مخاطبین
البته کارگاههای تجربه در حوزه های روانشناسی، ترک اعتیاد، مشاوره گروهی سلامت معنوی و امثال آن نیز برگزار می گردد.